Contact details

SIA "Kāzu Aģentūra" Bieķensalas iela 32, LV-1004, Rīga, Latvija. Phone: +371 27531155, Email:milestiba@milestiba.lv

Monday 16 April 2018

Pasaulē atzīta fotogrāfa ceļš līdz savam sapņu darbam. Intervija ar VIP kāzu fotogrāfu Mārci Baltskaru.

;

Mārča Baltskara profesionālie sasniegumi:


  • Viens no Latvijā pieprasītākajiem kāzu fotogrāfiem.
  • Kopš 2012. gada ar savām bildēm regulāri iekļūst labāko sešiniekā pasaules konkursos. 
  • Vienīgais no Latvijas iekļauts starp pasaules labākajiem TOP 100 kāzu fotogrāfiem.
Mārča top bilde, ar kuru saņēma augstu atzinību pasaules topā. Organizators "Kāzu Aģentūra".



Kā Tu kļuvi par fotogrāfu?

Vispār man ir maģistrs ekonomikā, esmu izmācījies arī par mēbeļu galdnieku, vēl man ir grāmatveža diploms, līdz ar to pirmos 7 savas aktīvās darba dzīves gadus es strādāju ekonomikas un uzņēmējdarbības jomā.
Un tad nāca lūzuma punkts. No malas skatoties varētu šķist - kas nekait – ir stabils darbs, laba alga, bet iekšā kaut kāds nemiers dīdīja. Jutu, ka man ar to nepietiek, jo tā nav mana sirdslieta.
Tajā brīdī rīkojos diezgan radikāli. Vienkārši aizgāju no darba, un 3 mēnešus praktiski nedarīju neko. Sēdēju mājās, lasīju grāmatas, tikos un runājos ar cilvēkiem, daudz domāju... un tam visam pa vidu kaut, kāda spontāna impulsa vadīts, nopirku fotoaparātu. Pieredzes nekādas nebija, hobija līmenī kaut ko pafotografēju, un sapratu, ka gribas iemācīties ko vairāk, tāpēc aizgāju uz  plenēru  jeb fotogrāfu radošo darbnīcu, kur tā līdz galam apjautu, cik ļoti man tas viss patīk.

Sāku fotografēt arvien vairāk. Cits pēc cita manā ceļā gadījās cilvēki, kuriem vajadzēja fotogrāfa pakalpojumus, kuriem patika manas bildes, un kuri sāka izteikt piedāvājumus darīt to par naudu, līdz ar to pilnīgi dabiskā ceļā tas diezgan īsā laikā no hobija pārvērtās darbā. Un pie tā arī esmu palicis, jo tas ir ne tikai mans hobijs un darbs, bet dzīvesveids. Šogad tuvojas jau 12. vasara pēc kārtas, kurā fotografēšu kāzas. Un es uzskatu: ja kaut ko ļoti patīk darīt, tad tas parasti nāk dabiski un viegli, jo pats esmu tam spilgts pierādījums.


Vai pāri bieži nāk ar ideju bildēm?

Drīzāk reti nekā bieži. Taču reizēm es pats klientiem lūdzu, lai atsūta kādus piemērus, lai rodas skaidrāks priekšstats par to, ko viņi vēlas. Katram fotogrāfam, protams, ir savs rokraksts, un tas ir fotogrāfa darbs - izdomāt, kā dabūt gatavu to, kas ir vajadzīgs. Tomēr, jo skaidrāk klients pratīs formulēt – kādu rezultātu sagaida, jo lielāka varbūtība, ka to izdosies sasniegt. Protams, gadās arī tā, ka cilvēkiem nav ne jausmas, ko viņi vēlas, un tādos gadījumos es izpaužos pats un brīvi improvizēju.


Kas tagad ir modē kāzās?

Pēdējos gados liela modes tendence ir krāsainie dūmi un lielie hēlija baloni. Tas, kas paliek nemainīgs - cilvēki lielākoties izvēlas fotosesijas dabā – mežs, pļava, jūra, un daudz retāk tā ir pilsēta. Starp citu – tieši ārzemnieki īpaši izteikti vēlas fotografēties tieši Latvijas dabā.


Kā kļūt par kāzu fotogrāfu?

Kā jau visās profesijās – var atrast speciālu skolu un iet mācīties, un tikpat labi var  apgūt visu pašmācības ceļā. Bet jebkurā gadījumā – tam, manuprāt, ir jānāk no sirds. Jo tā tomēr ir māksla, kas prasa ne vien darbu, bet arī dotības. Un fotogrāfa darbs ir tiešām smags. Nebūt nav tā kā daudzi iztēlojas – šodien es nedaudz pafotografēšu, rīt padarīšu ko citu, parīt, ja uznāks slinkums – atpūtīšos, jo kalendārā nekas nav ierakstīts... katrā ziņā ar šādu pieeju nopelnīt nevar. 
Ir jāstrādā katru dienu, ir jāpatīk šim darbam. Jo vairāk fotografēsi, jo lielāka pieredze un iemaņas būs to darīt. Arī pieprasījums augs. Ir jābūt arī tai „acij”, ir jāredz kadri, kurus ir vērts piefiksēt, ir jājūt skats. Pat tad, ja ir skaidra vieta, tērps, aptuvenā bildes kompozīcija, kādu vēlies redzēt rezultātā, lielākoties šis darbs tik un tā prasa spēju improvizēt. Fotogrāfs ir tas, kurš iedrošina pāri, aicina uz pozu maiņu, uz kādu emociju izrādīšanu, uz kustībām utt. Vienu vārdu sakot – nekas nerodas pats no sevis.

Vai pāri bieži izvēlas pirms kāzu fotosesijas?

Ne pārāk. Šādu fotosesiju vairāk izmanto tie, kuri vienkārši vēlas romantiskas un skaistas bildes arī ārpus kāzām. Otrs variants - ir pāri, kuri vēlas notestēt, kā strādā fotogrāfs, un jau pirms tam izmēģināt sadarbību ar viņu, lai saprastu – vai veidojas labs kontakts. Tas kāzu dienā pēc tam ļoti palīdz, jo savstarpējā sasaiste jau ir izveidojusies, pazudis pirmais mulsums, pāris jūtas daudz brīvāk, drošāk paļaujas uz fotogrāfu, un abas puses ir ieguvējas.

Kas notiek ar fotosesiju, kad kāzu dienā līst?

Es vienmēr aicinu pārus nepārdzīvot par to, ja kāzu dienā līst lietus. Un nebaidīties no tā – ko mēs darīsim, ja sāks līt, vai ja būs slikts laiks. Ja tā notiks – fotosesija būs jāpārplāno, taču tā noteikti neizpaliks. Bet, protams, katram gadījumam svarīgi ir iepriekš nodrošināties - ar lietussargiem, gumijniekiem utt. Un es vienmēr lieku to pāriem ierakstīt savos blociņos. Tomēr, ja arī līst un jaunais pāris sabēdājas, fotogrāfam tajā brīdī ir jāprot uzmundrināt un jāizplāno, kā lietu izmantot kā efektu fotosesijā. Un starp citu - bieži vien tieši fotogrāfijas lietū ir daudz interesantākas, radošākas, jo tas tomēr ir nestandarts.


Neparastākā kāzu fotosesija?

Vienreiz fotografēju cilvēkus upē, pats stāvot līdz viduklim ūdenī.


Cik ilgā laikā ir iespējams saņemt kāzu fotogrāfijas?

Parasti kāzu fotogrāfijas ir gatavas 1 - 4 mēnešus pēc kāzām, jo ir vēl apstrādes darbi, kas ir atkarīgi no fotogrāfiju apjoma. Un tā kā vasarā gadās arī nedēļas, kad kāzas ir katru otro dienu, tad reizēm, protams, kāda diena ir nepieciešama arī atpūtai, lai uzlādētu baterijas.


 Garākā darba diena?

Kāzu diena. Sāku fotografēt no rīta 9:00 un visu dienu līdz 1:00 naktī, ap 2:00 ierados mājās, Rīgā. 2:00-4:00 pagulēju un tad cēlos, braucu uz Liepāju, 8:00 jau bija jāsāk fotografēt citas kāzas līdz 1:00 naktī. Kamēr 3-4 stundas aizbraucu mājās uz Rīgu, bija jau ap 5:00 no rīta. Bija sajūta, ka 2 kāzas bija viena gara darba diena.


Vēl ir bijis, kad kāzas bija ceturtdienā, nākamās uzreiz piektdienā, un es sarunāju ar jauno pāri, ka pēc pl.23:00 dodos prom, jo sestdien 4:00 no rīta man jau bija jābūt lidostā, lai lidotu uz Maskavu, tad pārsēstos lidmašīnā uz Kipru, kur  15:00 dienā jau bija jāfotografē 3. kāzas pēc kārtas, kuras ilga 3 dienas.

Un laikam pats sarežģītākais bija 6 kāzas pēc kārtas. Man pat bija jau sagludinātas un saliktas drēbes pa komplektiem, lai pēdējā brīdī neparko lieku vairs nebūtu jādomā – varētu piecelties, paņemt somu, uzvilkt attiecīgās dienas komplektu un uzreiz braukt uz kāzām.


Ko darīt, ja fotogrāfs kāzu dienā saslimst?

Ja saslimst tā, ka nevar fotografēt, tad, protams, tiek izmantoti fotogrāfa asistenta jeb vienkārši komandas biedra pakalpojumi pilnā apmērā. Bez fotogrāfa pāris nekad nepaliek.
Arī man ir bijis tā, ka jau iepriekšējā vakarā jūtu -  nebūšu spējīgs visu dienu viens pats fotografēt, un pa vidu vēl braukt pie stūres. Toreiz sarunāja sev šoferi, kurš māk arī fotografēt, un vienojāmies – ja kādā brīdī man paliks pavisam slikti, tad viņš mani piesegs. Tā es ar visu augsto temperatūru nostrādāju to kāzu dienu, pārinieks deva drošības sajūtu, ka pat pie vissliktākā scenārija man ir rezerves variants, un ka nevienu nepievilšu, un beigās viss tiešām tika sabildēts godam.
  
Mārcis vienmēr stāsta klientiem, ka nekad nevar zināt, kas ar katru no mums - kāzās iesaistītajiem - var notikt. Bet viņš iesaka nepārdzīvot un vienkārši risināt esošo situāciju, pieslīpēties kaut kā un vienkārši baudīt šo dienu, negaidot, ka viss būs tiešām perfekti. Jo arī kāzu diena – lai cik īpaša un pārdomāta tā būtu – kopējā kalendārā ir tāda pati diena kā visas pārējās, kurā var atgadīties viss kaut kas.